Dyscalculie

Definitie:
Dyscalculie komt zelden alleen voor..., het gaat meestal gepaard met problemen betreffende:

  1. Telvaardigheid
  2. Getalbegrip
  3. Kennis van rekenhandelingen
  4. Vertalen van een probleem in een rekenhandeling
  5. Leesvaardigheid
  6. Algemene probleemoplossende vaardigheid

Verschillende types van dyscalculie:

  1. Visueel ruimtelijk type.
    • Problemen met het plaatsen van cijfers in een rij.
    • Problemen met het verkeerd opschrijven van grote getallen.
    • Grote problemen met meetkunde.
  2. Procedurele type.
    • Gebruik rekenaanpak typisch voor beginners.
    • Veel fouten in de uitvoering van rekenprocedures.
    • Achterstand in het begrip van rekenprocedures.
    • Moeite met de volgorde van de stappen die bij complexe berekeningen moeten worden uitgevoerd.
  3. Verbaalgeheugen type.
    • Eenvoudige bewerkingen zijn niet geautomatiseerd.
    • Bij antwoorden uit het geheugen worden veel fouten gemaakt. Heel veel tijd nodig.
    • Komt vaak voor in combinatie met dyslexie (en wordt dan dyslexie­plus).

Knipperlichten:

  • Cijfers en rekensymbolen verwarren.
  • Splitsingen niet automatiseren.
  • Tafels van vermenigvuldiging niet automatiseren.
  • Rekenntechnieken steeds vergeten.
  • Veel tijd nodig hebben voor automatisering.
  • Veel vergissingen en schrappingen.
  • Heel vergeetachtig.
  • Opgave met cijfers niet kunnen onthouden.
  • Vier cijfers na elkaar niet vlug kunnen onthouden.
  • Sequentie (juiste volgorde) slecht onthouden.
  • Visueel geheugen is niet accuraat.
  • Auditief geheugen voor cijfers en nieuwe termen (formules) is zwak. Lezen en schrijven van cijfers verloopt langzaam.
  • Problemen met rekensymbolen.
  • Problemen met rekentaal: voor, na, over, ...
  • Problemen met tijd, figuurlijke taal.
  • Verwarring bij "4 - 7" / "3 - 9" / "2 - 5" .
  • Verwarring omtrent werkrichting.
  • Schrijven en lezen van tientallen/ eenheden/... is een probleem. Problemen met cijfers onder elkaar schrijven.
  • Cijfers achter elkaar worden slordig geschreven.
  • Moeite met analoog kloklezen.
  • Overslaan bij optellen.
  • Deel en geheel verwarren.
  • Heeft problemen met grootheden: weet niet dat vier groter is dan één.

Sticordi:

  1. Stimulerende maatregelen.
    • Zorgen voor correcte oplossingen.
    • Bij grotere leerinhouden een simulatietoets.
    • Bij gebruik ZRM controleren of de leerling de nieuwe technieken goed uitvoert.
    • Bij zwakke resultaten tijdig bijkomende oefeningen + oplossingen geven om de leerling de juiste volgorde van de stappen te helpen automatiseren.
    • Een overzicht geven van
      1. kennisfactoren
      2. redeneer- of volgordefouten
      3. rekenfouten.
  2. Compenserende maatregelen.
    • Toelating om zakrekenmachine te gebruiken indien geen cijferverwarring ( "3 en 8" / "23 i.p.v. 32").
    • Toelating om formules te raadplegen indien geen specifieke overhoring over minder dan vijf formules.
    • Toelating om een lijst van symbolen te gebruiken.
    • Toelating om tabellen te gebruiken.
    • De leerling krijgt invuldefinities.
    • De leerling krijgt een minimumlijst met te kennen symbolen / definities / formules.
    • De leerling mag notities kopiëren.
    • De leerling mag het examen mondeling toelichten om uit te leggen hoe het resultaat bereikt is.
    • De leerling zal voor het examen in de vragen de hoofdzaken aanduiden.
    • Examens met cijfers worden uitvergroot.
  3. Remediërende maatregelen.
    • De leerling krijgt oefeningen vooral gericht op automatisering van: ...
    • Er is een regelmatige evaluatie van het handelingsplan om waar nodig bij te sturen.
    • Er wordt aandacht besteed aan "het taaleigen van het vak": ...
    • Formules, symbolen en definities worden expliciet aangebracht en toegevoegd aan de hulplijst
  4. Dispenserende maatregelen.
    • De leerling maakt geen onvoorbereide overhoringen over grotere gehelen.
    • De leerling maakt geen onvoorbereide oefeningen aan het bord.
    • De leerling moet niet hardop lezen.
    • Praktische oefeningen mag de leerling voorbereiden - de leraar zal een stappenplan opstellen voor de te volgen procedure.